Érettségi témakörök 12. SZ
Érettségi témakörök 12. SZ
Irodalom
I., Életművek. Művek a magyar irodalomból. Kötelező szerzők
- Petőfi forradalmi költészete
- Arany János balladái
- Ady Endre szerelmi költészete
- Babits Mihály: Jónás könyve
- Kosztolányi Dezső: Édes Anna
- József Attila utolsó versei
- Jókai Mór: Az arany ember
- Mikszáth Kálmán parasztábrázolása
- Vörösmarty Mihály hazafia versei
- Herczeg Ferenc: Az élet kapuja
II., Szerzők, művek, korszakok a régi magyar irodalomból, a 16-18. századból. Választható szerzők
- Csokonai Vitéz Mihály: Lilla versek
III., Portrék, metszetek, látásmódok a 19-20. század magyar irodalmából. Választható szerzők
- Örkény István: Tóték
- Radnóti Miklós: Bori notesz
IV., Metszetek a 20. századi délvidéki, erdélyi, felvidéki, kárpátaljai irodalomból
- Kányádi Sándor költészete
V., Művek a kortárs magyar irodalomból
- Rényi Ádám: Osztálytalálkozó című novelláskötete
VI., Művek a világirodalomból
- Franz Kafka: Az átváltozás
- Puskin: Anyegin
VII., Színház és dráma
- Shakespeare színháza (Romeó és Júlia)
- Madách Imre: Az ember tragédiája
VIII., Az irodalom határterületei
- A krimi
Nyelvtan
I., Kommunikáció
- A kommunikáció tényezői és funkciói
- Nem nyelvi jelek és kifejezőeszközei
- A tömegkommunikáció jellemzői és funkciói
- A reklámok
II., A magyar nyelv története
- A nyelvtörténet forrásai
- A nyelvtörténet korszakai
- A nyelvújítás lényege és jelentősége
- Változás és állandóság a nyelvben
III., Ember és nyelvhasználat
- A nyelv mint nyelvrendszer
- Nyelvünk helyzete a Kárpát-medencében
- Az egynyelvű szótárak
IV., A nyelvi rendszer
- A hangkapcsolódási szabályok
- A magyar nyelv szófaji rendszere (alapszófajok)
V., A szöveg
- A szöveg fogalma, jellemzői
- A továbbtanuláshoz, illetve a munka világában szükséges szövegtípusok (önéletrajz)
VI., A retorika alapjai
- A kulturált vita
- Az állásinterjú
VII., Stílus és jelentés
- A szóképek
- A hivatalos stílus
VIII., Digitális kommunikáció
- Az információs társadalom hatása a nyelvhasználatra
Matematika
- Gondolkodási módszerek, halmazok, logika, kombinatorika, gráfok
- Számelmélet, algebra
- Függvények, az analízis elemei
- Geometria, koordinátageometria, trigonometria
- Valószínűség-számítás, statisztika
Történelem
I., Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra.
- A görög és római építészet.
- Károly gazdasági és pénzügyi intézkedései.
- A földrajzi felfedezések.
II., Népesség, település, életmód.
- A honfoglalás és a „kalandozások” története.
- A középkori város és lakói, a városok kiváltságai, a céhek, a helyi és a távolsági kereskedelem.
- Magyarország újranépesülése.
III., Egyén, közösség, társadalom.
- Életkörülmények a Kádár-korszakban
- A reformkor fő kérdései.
- Oktatás és kultúrpolitika a két világháború közötti Magyarországon.
- Politikai berendezkedés a modern korban.
- A nemzetiszocialista Németország.
- A rendszerváltoztatás.
- A kiegyezés tartalma.
V., Politikai intézmények, eszmék, ideológiák.
- Az Európai Unió kialakulása, főbb szervei.
- A kereszténység tanai és elterjedése.
- Géza fejedelemsége és I. (Szent) István államszervező tevékenysége.
- A Szovjetunió felbomlása.
VI., Nemzetközi konfliktusok és együttműködés.
- A tatárjárás.
- Az 1848-49-es szabadságharc.
- Az I. világháború kirobbanása ( hadviselők, frontok, háború jellege).
- Revízió és az ország hadba lépése.
Angol nyelv
TOPICS SPEAKING INTERMEDIATE LEVEL
1. PERSONAL DATA, FAMILY
1.1 The candidate’s personality, CV, turning points in his/her life
1.2 Family life, family relationships
1.3 Everyday life in the family, household duties/household chores
1.4 Personal plans
2. PEOPLE AND SOCIETY
2.1 Appearance and characteristics
2.2 Friends and friendships
2.3 Teenagers and their relationships with adults and peers
2.4 Role of men and women (in society)
2.5 Holidays/festivals, family celebrations
2.6 What people wear.Fashion
2.7 Shopping, services (post office)
2.8 Similarities and differences between people
3. OUR ENVIRONMENT
3.1 Our home, the place where we live and the surrounding area
(describing my room, our flat or house)
3.2 The sights of our village, town, city; services, entertainment facilities
3.3 Comparing city life and country life
3.4 Plants and animals/pets in our environment
3.5 Protecting our local environment
3.6 What can we do for our environment or to protect nature?/ What can be done to protect our environment (and nature)?
3.7 Weather
4. SCHOOL
4.1 Describing our school (local features, vocational training, etc.)
4.2 Subjects, timetable, interests, studies
4.3 The role and importance of learning and knowing languages
4.4 Extra curricular activities, school traditions
5. THE WORLD OF WORK
5.1 Part-time jobs for students, summer jobs
5.2 Choosing a career; continuing your studies/ further education or starting work/ getting a job
6. WAY OF LIFESTYLE
6.1 Daily routine, organising your time/ time management
6.2 Living a healthy life (healthy and unhealthy diet; keeping fit-keeping healthy, body care)
6.3 Eating habits in the family
6.4 Dishes, favourite dishes
6.5 Eating in the school canteen; eating out in restaurants, in fast food restaurants
6.6 Common illnesses, injuries, accidents
6.7 Medical treatment (GP-s, specialists, hospitals)
7. FREE TIME ACTIVITIES, CULTURE, ENTERTAINMENT
7.1 Free time activities, hobbies
7.2 Theatre, cinema, concerts, exhibitions
7.3 Sports, favourite sport, school games, school sports
7.4 Reading, listening to the radio, watching TV, using the computer, the Internet
7.5 Cultural events
8. TRAVEL, TOURISM
8.1 Means of transport, public transport
8.2 Holidays at home or abroad
8.3 Travel preparations, planning and organising a journey / a trip / an excursion / an outing
8.4 Advantages and disadvantages of package tours or going on your own
9. SCIENCE AND TECHNOLOGY
9.1 Popular sciences, education
9.2 The role of technical devices / appliances in everyday life
10. ECONOMY
10.1 Family economy
10.2 The role of money in everyday life
10.3 Shopping, services (eg. post office, bank)
TÉMAKÖRÖK
1. SZEMÉLYES VONATKOZÁSOK, CSALÁD
1.1 A vizsgázó személye, életrajza, életének fontos állomásai (fordulópontjai)
1.2 Családi élet, családi kapcsolatok
1.3 A családi élet mindennapjai, otthoni teendők
1.4 Személyes tervek
2. EMBER ÉS TÁRSADALOM
2.1 A másik ember külső és belső jellemzése
2.2 Baráti kör
2.3 A tizenévesek világa: kapcsolat a kortársakkal, felnőttekkel
2.4 Női és férfi szerepek
2.5 Ünnepek, családi ünnepek
2.6 Öltözködés, divat
2.7 Vásárlás, szolgáltatások (posta)
2.8 Hasonlóságok és különbségek az emberek között
3. KÖRNYEZETÜNK
3.1 Az otthon, a lakóhely és környéke (a szoba, a lakás, a ház bemutatása)
3.2 A lakóhely nevezetességei, szolgáltatások, szórakozási lehetőségek
3.3 A városi és a vidéki élet összehasonlítása
3.4 Növények és állatok környezetünkben
3.5 Környezetvédelem a szűkebb környezetünkben: Mit tehetünk környezetünkért vagy a természet megóvásáért?
3.6 Időjárás
4. AZ ISKOLA
4.1 Saját iskolájának bemutatása (sajátosságok, pl. szakmai képzés, tagozat)
4.2 Tantárgyak, órarend, érdeklődési kör, tanulmányi munka
4.3 A nyelvtanulás, a nyelvtudás szerepe, fontossága
4.4 Az iskolai élet tanuláson kívüli eseményei, iskolai hagyományok
5. A MUNKA VILÁGA
5.1 Diákmunka, nyári munkavállalás
5.2 Pályaválasztás, továbbtanulás vagy munkába állás
6. ÉLETMÓD
6.1 Napirend, időbeosztás
6.2 Az egészséges életmód (a helyes és a helytelen táplálkozás, a testmozgás szerepe az egészség megőrzésében, testápolás)
6.3 Étkezési szokások a családban
6.4 Ételek, kedvenc ételek
6.5 Étkezés iskolai menzán, éttermekben, gyorséttermekben
6.6 Gyakori betegségek, sérülések, baleset
6.7 Gyógykezelés (háziorvos, szakorvos, kórházak)
7. SZABADIDŐ, MŰVELŐDÉS, SZÓRAKOZÁS
7.1 Szabadidős elfoglaltságok, hobbik
7.2 Színház, mozi, koncert, kiállítás, stb.
7.3 Sportolás, kedvenc sport, iskolai sport
7.4 Olvasás, rádió, tévé, videó, számítógép, internet
7.5 Kulturális események
8. UTAZÁS, TURIZMUS
8.1 A közlekedés eszközei, lehetőségei, a tömegközlekedés
8.2 Nyaralás itthon, illetve külföldön
8.3 Utazási előkészületek, egy utazás megtervezése, megszervezése
8.4 Az egyéni és a társasutazás előnyei és hátrányai
9. TUDOMÁNY ÉS TECHNIKA
9.1 Népszerű tudományok, ismeretterjesztés
9.2 A technikai eszközök szerepe a mindennapi életben
10. GAZDASÁG
10.1 Családi gazdálkodás
10.2 A pénz szerepe a mindennapokban
10.3 Vásárlás, szolgáltatások (pl. posta, bank)
KOMMUNIKÁCIÓS HELYZETEK
Helyzet |
Szerep |
Áruházban, üzletben, piacon |
Vevő |
Családban, családnál, baráti körben |
Vendéglátó, vendég |
Étteremben, kávéházban, vendéglőben |
Vendég, egy társaság tagja |
Hivatalokban, rendőrségen |
Ügyfél, állampolgár |
Ifjúsági szálláson, campingben, panzióban, szállodában |
Vendég |
Iskolában |
Tanuló, iskolatárs |
Kulturális intézményben, sportlétesítményben, klubban |
Vendég, látogató, egy társaság tagja |
Országhatáron |
Turista |
Orvosnál |
Beteg, kísérő |
Szolgáltató egységekben (fodrász, utazási iroda, jegyiroda, benzinkút, bank, posta, cipész, gyógyszertár, stb.) |
Ügyfél |
Szünidei munkahelyen |
Munkavállaló |
Tájékozódás az utcán, útközben |
Helyi lakos, turista |
Telefonbeszélgetésben |
Hívó és hívott fél |
Tömegközlekedési eszközökön (vasúton, buszon, villamoson, taxiban, repülőn, hajón) |
Utas, útitárs |